poniedziałek, 3 marca 2014

POWITANIE SŁOŃCA - SURYA NAMASKAR





Kochani!

Staram się być z Wami tak często jak tylko mogę, niestety nie wystarczająco często jak bym chciała, ale na razie ta mała siła wyższa rządzi... Mam całą masę tematów dla Was, między innymi o oczyszczaniu, pijawkach... Tak tak, nie przesłyszeliście się. Będzie i o pijawkach, które sobie też stawiałam:) Ale to już niebawem. Dzisiaj JOGA a konkretnie seria 12 asan - pozycji, wykonywanych jako jedno ciągłe ćwiczenie, zwana POWITANIEM SŁOŃCA - SURYA NAMASKAR.
 Jest to genialna rozgrzewka, która niesamowicie poprawia układ krążenia i usprawnia ciało przed rozpoczęciem ćwiczeń.
Każda pozycja przeciwdziała poprzedniej, napinając ciało w inny sposób i na przemian rozciągając oraz zwężając klatkę piersiową, regulując oddech. Uprawiana codziennie, zwiększa giętkość kręgosłupa i ruchomość stawów oraz wysmukla talię. Jedna runda POWITANIA SŁOŃCA składa się z 2 cykli: pierwszego z prowadzącą stopą prawą pozycja 4, 9 oraz drugiego z prowadzącą stopą lewą.
Jak sama nazwa mówi, wykonuje się ją z rana. Najlepiej przy wschodzie słońca.
Ja uwielbiałam ćwiczyć ją właśnie o wschodzie, w lecie na balkonie a jak mieszkałam na wsi - na łące. Cudowne uczucie...! Tak lekko i spokojnie się później czułam...

ZANIM ZACZNIESZ ĆWICZYĆ PAMIĘTAJ :
  • Nie jedz minimum 2-3 godziny przed ćwiczeniami.
  • Ćwicz na stabilnym podłożu: dywanie lub specjalnej macie antyposlizgowej.
  • Zrelaksuj się zawsze po 10 min ćwiczeń przez 2-3 min.
  • Jeśli cierpisz na bóle głowy lub masz problemy z kręgosłupem, przed wykonywaniem tych ćwiczeń skontaktuj się ze swoim lekarzem.
Ok to do roboty!



1. Stój prosto ze zsuniętymi stopami i rękami złożonymi jak do modlitwy przed klatką piersiową w pozycji jak do modlitwy. Zapewnij równomierne rozłożenie masy ciała. Zrób wdech.

2. Podczas wydechu wyciągnij ramiona do góry i zrób łuk od pasa do tyłu, wysuwając biodra, nogi wyprostowane. Rozluźnij szyję.

3. Podczas wydechu skłoń się do przodu i przyciśnij dłonie do podłogi, czubki palców rąk w jednej linii z palcami nóg. Jeżeli trzeba zegnij nogi w kolanach.

4. Podczas wdechu wyciągnij prawą lub lewą nogę do tyłu i dotknij kolanami podłogi. Zrób łuk do tyłu i patrz w górę, unosząc podbródek. 

5. Zatrzymując oddech, cofnij nogi, a opieraj się na rękach i palcach stóp. Trzymaj głowę oraz tułów w jednej linii i patrz na podłogę między rękami.

6. Podczas wydechu opuszczaj kolana, potem klatkę piersiową i czoło, mając biodra uniesione, a palce stóp podwinięte.

7. Podczas wdechu opuść biodra, wypręż palce stóp i wygnij się do tyłu. Trzymaj nogi razem, a barki opuść w dół. Patrz w górę i do tyłu.

8. Podczas wydechu podkurcz palce stóp, unieś biodra i przyjmij postawę odwróconego "V". Staraj się posunąć pięty i głowę do dołu i trzymać barki ponad głową. 

9. Podczas wdechu zrób krok do przodu i ustaw prawą lub lewą stopę między rękami. Oprzyj kolano drugiej nogi na podłodze i patrz w górę, jak w pozycji nr 4.

10. Podczas wydechu wysuń nogę do przodu i nachyl się w pasie, opierając się dłońmi na podłodze ( jak w pozycji 3).

11. Podczas wdechu wyciągnij ramiona do przodu, potem do góry i do tyłu ponad głową i wykonaj skłon tułowiem do tyłu ( jak w pozycji 2 ).

12. Podczas wdechu wróć spokojnie do postawy wyprostowanej, trzymając ręce przy sobie. 

Pamiętaj również o tym, aby nigdy nie zmuszać się do pozycji lub napięć przewyższających Twoje aktualne możliwości. Tylko rozluźnienie mięśni zagwarantuje , że będą się one naprężać, co pozwoli na doskonalenie postawy.  

Załączę filmik, dla lepszego zobrazowania:


Powodzenia! Piszcie jak tylko macie jakieś pytania.

Dbajcie o siebie!:)

Wasza N.

 

7 komentarzy:

  1. Super, kiedyś robiłam co jakiś czas. Musze do tego wrócić, to coś więcej jak ćwiczenie.

    OdpowiedzUsuń
  2. kocham jogę :) nic tak wspaniale nie rozciąga ciała - genialna harmonia i możliwości, o których wcześniej nawet nie śniłam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Hej! Widzę, ze mamy podobne zainteresowania;-). Zapraszam na mojego bloga: http://mojeasany.blogspot.com/
    Praktykuję od roku.

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetny post.
    A ja kocham jogę i ciągle chcę ją doskonalić :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...